Follow

6 AJURWEDYJSKICH PORAD NA PIELĘGNACJĘ SKÓRY JESIENIĄ

ajurweda-jesien-pielegnacja-skora
Ajurwedyjska pielęgnacja skóry jesienią


Jesień to domena Vata dosza, a Vata to wiatr i suche powietrze. Wzrasta prawdopodobieństwo zachwiania równowagi w naszym ciele, co może objawić się nadmiernym wysuszeniem skóry i problemami z trawieniem. W sezonie jesiennym musimy bardziej zadbać o nawilżenie naszego ciała i skóry, zarówno od środka jak i od zewnątrz.


6 wskazówek jakie daje nam Ajurweda w pielęgnacji skóry jesienią 

Codzienny rytuał


Staraj się wstawać i kłaść o tej samej porze, tak samo z posiłkami - jedz regularnie każdego dnia. Może wydać się to banalnie proste, jednak z doświadczenia wiem, że nie jest to takie łatwe. Starajmy się jednak w miarę naszych możliwości jak najlepiej przystosować nasz styl życia do tego co jaest najlepsze dla naszego organizmu.

 Jedz sezonowe posiłki na ciepło

ajurweda- jesien-zupa-vata
Jesienią jedz ciepłe potrawy zrobione z sezonowych warzyw i owoców

To co jemy ma ogromny wpływ na to jak wygląda nasza skóra. Jesień to czas, kiedy należy odłożyć wszelkiego rodzaju smoothie, surowe sałatki i zamienić je na ciepłe zupy i gotowane jabłka.

Posiłki, które będą równoważyć Vata doszę są dość oleiste i podawane na ciepło. Co do zasady są  to potrawy ciężkie, ale pożywne. Ciężki nie oznacza niezdrowy, a oleiste nie oznacza smażone, a jedynie danie z dodatkiem zdrowych tłuszczów jak oliwa z oliwek, olej sezamowy czy też indyjskie „masło” – ghee.
Spożywanie jesienią surowych, suchych i zimnych potraw nie sprzyja naszemu organizmowi ponieważ wzmagają one Vata dosza. W szczególności jeśli dominuje u nas Vata, możemy bardzo łatwo jeszcze bardziej ją wzmocnić. Postaraj się ograniczać jedzenie surowych warzyw, lodów, smoothie, picia zimnej wody i jedzenia suchych rzeczy, jak na przykład krakersy.
Zacznij jeść parzone warzywa, zupy i wszelkiego rodzaju ziarna, które polepszą nasz system trawienny. Doprawiaj swoje posiłki zdrowymi olejami, aby wspomóc wewnętrzne nawilżenie jeszcze bardziej.
Jesień to ziemniaki, dynia czy też marchewki. Możemy również przyprawiać bardziej nasze potrawy i nadać im delikatnej ostrości czy to imbirem, cynamonem, albo odrobiną chilli.

  Masaż ciała olejami

ajurweda-masaz-oleje-abhyanga
Masaż olejami - Ajurweda i abhyanga

Dwoma głównymi rzeczami charakteryzującymi Vata dosza to zimno i suchość – wypisz wymaluj jesień – oleje taki jak olej sezamowy są jej przeciwieństwem – sezam jest ciepły i bynajmniej nie suchy.
Jeśli mamy suchą skórę najlepiej wykonać domowy masaż abhyanga, który nawilży naszą skórę. Wmasowanie w ciało oleju sezamowego uspokoi nasze nerwy, wspomoże system odpornościowy i poprawi krążenie krwi. A wszystko to sprawi, że nasza skóra i włosy otrzymają ten piękny blask.
Dobierz olej, który pasuje najlepiej dla twojego typu skóry – z zasady olej kokosowy najlepiej sprawdza się przy typie Pitta dosza (skóra wrażliwa), musztardowy dla typu Kapha (skóra tłusta), a olej sezamowy do skóry suchej (Vata) to jednak w okresie jesienno-zimowym każdy może skorzystać z oleju sezamowego.

Nawilżanie twarzy olejami roślinnymi


Jeśli chodzi o skórę twarzy to w okresie jesiennym, cera może wysuszać się bardzo szybko i wtedy podczas pielęgnacji wieczornej, najlepiej jest zaaplikować na twarz olej na bazie roślinnym.
Dzięki delikatnemu wmasowaniu oleju w skórę twarzy na noc, zatrzymamy nawilżenie w skórze, zwalczymy pierwsze oznaki starzenia i otrzymamy taki mini naturalny lifting.
Olej sezamowy, kokosowy czy musztardowy – używany jest głównie do ciała, ponieważ mogą być one troszeczkę zbyt ciężkie do nałożenia na twarz.
Na twarz, ja uwielbiam olej jojoba, który tak naprawdę jest woskiem. Bardzo często dodaję do niego kilka kropel olejku z drzewa sandałowego dla odświeżenia cery lub gdy czuję, że może mnie wysypać.
Olej tamanu świetnie sprawdza się przy skórze tłustej i skłonnej do powstawania trądziku. Olejów i wyboru jest bardzo dużo, dlatego też warto sprawdzić, który będzie najlepiej nam pasował.


 Pij herbatę z imbirem

herbata-imbir-ajurweda-jesien
herbata z imbirem - Ajurwedyjski sposób na rozgrzanie ciała

Herbata z imbirem to idealny sposób na rozgrzanie naszego organizmu od środka i pobudzenie trawienia. Często jest zalecane w Ajurwedzie picie imbiru przed podróżą samolotem, bo jak wiemy powietrze w kabinie jest bardzo suche. Dlatego warto raz dziennie zamiast kawy napić się imbirowej herbaty.

Nawilżanie nosa


W suche dni bardzo często cierpi nasz...nos. Ze względu na suche powietrze nasz nos przesusza się co może doprowadzić do łatwiejszego złapania przeziębienia. Nie chcąc do tego dopuścić wejście do naszego nosa należy nawilżyć olejem. Możemy wybrać specjalną mieszankę ziołową, albo po prostu olej kokosowy lub sezamowy nadają się do tego najbardziej. 


Co sądzicie o takiej pielęgnacji skóry i ciała w czasie jesieni? Dajcie znać w komentarzu.

  

1 komentarz

Professional Blog Designs by pipdig